20 sierpnia 2022 r. odbyła się uroczysta premiera wystawy połączona z ceremonią uhonorowania laureatów 11. Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna” 2022. Jury, które obradowało 17 sierpnia 2022 r., nominowało do nagród prace 31 artystów, a następnie przyznało 15 laurów w konkursie głównym i 1 w konkursie towarzyszącym - „Z krosna do Krosna” DEBIUTY 2022. Gremium jurorskie obradowało w składzie:
Przewodnicząca
prof. zw. Ewa Maria Poradowska-Werszler
ASP im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Członkowie
dr inż. Marta Rymar
Dyrektor Muzeum Rzemiosła w Krośnie
prof. dr hab. Jolanta Rudzka-Habisiak
ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
dr hab. Hanna Wojdała-Markowska, prof. UTH w Radomiu
Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu
prof. dr hab. Andrzej Banachowicz
Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
Sekretarze Jury
Iwona Jurczyk
Muzeum Rzemiosła w Krośnie
Justyna Gątarska
Muzeum Rzemiosła w Krośnie
Do konkursu głównego 11. Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna” 2022 przystąpiło 79 artystów z 9 krajów: Czechy, Finlandia, Litwa, Łotwa, Polska, Słowacja, Ukraina, USA, Zjednoczone Królestwo – nazwiska uczestników i tytuły prac znajdują się aneksie do niniejszego protokołu, którzy wykonali 103 prace. Oprócz tego, do udziału w wystawach – poza konkursem – zgłoszono 4 prace wykonane przez 3 artystki – jurorki.
Z przyczyn niezależnych od organizatora 2 prace jednej artystki z Japonii, które otrzymały kwalifikację do konkursu, nie zostały poddane ocenie Jury ze względu na procedury celne oraz czas powiadomienia o ich rezultacie (informacja otrzymana w trakcie trwania obrad Jury), jednakże będą one uczestniczyły w cyklu wystaw 11. MBATL „Z krosna do Krosna”. Prace znalazły się również w Katalogu 11. MBATL „Z krosna do Krosna” 2022.
Jury nominowało do nagród 38 prac 31 artystów:
(nazwiska w porządku alfabetycznym)
1) EWA BARTOSZ-MAZUŚ, POLSKA
Ttrawa
50x60x4 cm, technika: splot płócienny, gobelin; tworzywo: len, spreparowane prawy łąkowe; 2022
2) MARIA BUGAJSKA KONDRAD, POLSKA
Odwrotność
40×40 cm, technika: haft maszynowy, haft ręczny, serigrafia na tkaninie, aplikacja, plątanina; tworzywo: len (70%), wełna, bawełna, metal (konstrukcja); 2022
3) TEODOZJA BUJNOWSKA-NIEDZIELSKA, POLSKA
Mysia wieża
28×25 cm, technika: splot kobiercowy, tworzywo: 100% len, 2020
4) PAULINA BUŹNIAK, POLSKA
Czekając na siebie – dyptyk
2x ?27 cm, technika: druk cyfrowy na tkaninie lnianej w oprawie z tamborka; tworzywo: tkanina lniana 100%, bambus; 2022
5) MONIQUE CHMIELEWSKA-LEHMAN, POLSKA – USA
Pomarańczowy
40x40x60 cm, technika: haft, rzeźba lniana 3D, tworzywo: len wyszywany jedwabną nicią (90%), naturalny sinamay (10%); 2021
6) MARIA TERESA CHOJNACKA, POLSKA
Dłoń Jakuba Lutczyna, studenta – z Cyklu: Ręce
38×38 cm, technika: własny relief splotowy, tworzywo: len, tektura, 2019
autorski nr inwentarzowy: 2549/2019
7) MAGDALENA CHOMIAK, POLSKA
Korzenie mojej matki – książka artystyczna
31×29 cm (książka zamknięta), 60×29 cm (książka otwarta), technika własna (haft ręczny, aplikacje), tworzywo: tkanina lniana naturalna – 60% (farbowana fabrycznie i barwnikami roślinnymi), bawełna, wiskoza, zamsz ekologiczny, satyna; 2022
8) EMILIA CECYLIA DOMAŃSKA, POLSKA
Ciała
54x23x9 cm, technika: gobelin, tworzywo: len, 2022
9) CAROL ECKERT, USA
Alferd's Heron
37x48x6 cm, technika: owijanie, tworzywo: płótno woskowane, len, bawełna, 2018
Nature Morte
30x60x8 cm, technika: owijanie, tworzywo: płótno woskowane, len, bawełna, 2018
10) MARZENA FISZCZUK, POLSKA
Od nasionka do krosna I – z Cyklu: Kruchość natury
50x57x11 cm, technika własna, sploty rypsowe, kompozycja przestrzenna; tworzywo: len naturalny, rośliny lnu (osnowa – krosno tkackie), nici lniane barwione, płótno lniane, tektura, kordonek bawełniany (zielony); 2022
11) AGNIESZKA GODSZLING, POLSKA
Rany cięte
30×30 cm, technika: gobelin, tworzywo: len 100%, 2022
12) MARIA JEŁOWICKA, POLSKA
W zielone gram
52×52 cm, technika własna, tworzywo: płótno lniane, nić lniana, tektura; 2022
13) ANNA JESINOWICZ-NGUYEN, POLSKA
PATCHWORK – L
49×43 cm, technika tkacka mieszana, tworzywo: len 100 %, 2020
14) ELŻBIETA KĘDZIA, POLSKA
Hommage pour Władysław Strzemiński I
25,5×25,5 cm, technika tkacka, tworzywo: nić lniana, nić metalizowana bawełniana, 2022
Hommage pour Władysław Strzemiński II
25,5×25,5 cm, technika tkacka, tworzywo: nić lniana, 2022
15) SYLWIA KORPALSKA, POLSKA
Simply red
57×54 cm, technika własna, tworzywo: surowe włókno lniane (90%), nić lniana, tkanina bawełniana jako passe partout (10%), drewno (rama); 2022
16) JADZIA KORZENIOWSKA, POLSKA
Wspomnienia z czasu sPokoju – foto album
36×21 cm (album otwarty), 21×21 cm (album zamknięty), technika: haft, tworzywo: tkanina lniana, nici lniane; 2022
17) HALYNA KUSKO, UKRAINA
Zniszczona lalka
37x37x7 cm, technika własna, tworzywo: tkanina lniana, włókno lniane, tkanina konopna, włókno konopne, tkanina bawełniana; 2022
18) BOŻENA KUZIO-BILSKA, POLSKA
bez wyjścia…
40,5×53,5 cm, technika: tkanie, tworzywo: nić lniana, płótno bawełniane, szyfon; 2022
19) LINDSEY MARSHALL, ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO
Night Night Light II
58×50 cm, technika: gobelin, tworzywo: len (50%); bawełna, wełna (40%); wiskoza (10%); 2020
20) JANUSZ MOTYLSKI, POLSKA
Złoty podział
30×30 cm, technika: oplot, tworzywo: przędza lniana, pleksi; 2022
Smuga X
30×30 cm, technika: oplot, tworzywo: przędza lniana, pleksi; 2022
21) ALEKSANDRA PAROL, POLSKA
GreatEscape
21×25 cm, technika: splot płócienny, gobelin; tworzywo: len, przędza wełniana, przędza jedwabna; 2022
22) BARBARA PIERZGALSKA, POLSKA
Powroty I
25×25 cm, technika własna, tworzywo: len, 2021
23) MAIJA PURGAILE, ŁOTWA
Easter
60x38x5 cm, technika: gobelin, materiał: len (50%), wełna, bawełna, drewno, syntetyki (1%); 2003
Mother Night
55x47x7 cm, technika: gobelin, materiał: len (50%), wełna, bawełna, drewno, syntetyki (1%); 2003
24) LINA RINGELIENÉ, LITWA
AEQUINOCTIUM
50×26 cm, technika mieszana, tworzywo: włókno lniane czesane, plewy lniane, tkanina lniana, kolce róż, Echinocystis lobata (roślina), gips, klej; 2022
25) KATARZYNA RUMIŃSKA, POLSKA
Into the loom
40x40x2 cm, technika własna, haft pętelkowy; tworzywo: kanwa lniana (len wrzosowy), tkanina do haftu aida ze złotą metalizowaną nitką, włóczka merino (biała), włókno biodegradowalne PLA; 2022
Up to you
28x36x2 cm, technika własna, haft pętelkowy; tworzywo: dratwa lniana (biała), sznurek lniany (wędliniarski), czerwona nić lniana dratwa; 2022
26) MAŁGORZATA AGATA SZCZUREK, POLSKA
Nie mój
30x25x30 cm, technika własna, tworzywo: pakuły lniane, len zwyczajny (suszony), plastik (klosze), drut metalowy; 2022
27) JAKUB ŚWIĘCICKI, POLSKA
Monostriped landscape_sea
38 cm, gł.4 cm, technika: faux chenille quilt, ebru; tworzywo: surówka lniana (75%), tkanina poliamid
(25%); 2022
28) DOROTA TARANEK, POLSKA
Grafy eksperymentalnej rzeczywistości – czarne
50×40 cm, technika: żakard, tworzywo: len zgrzebny, poliester; 2021
Grafy eksperymentalnej rzeczywistości – szare
50×40 cm, technika: żakard, tworzywo: len czesankowy, poliester; 2021
29) IZABELA WALCZAK, POLSKA
Deszcz – z Cyklu: Krople
28,5×28,5×1,7 cm, technika: haft, barwienie ręczne; tworzywo: płótno lniane, przędza lniana, liście lnu nowozelandzkiego Atropurpurea, drewno (rama konstrukcyjna); 2022
Mgła – z Cyklu: Krople
28,5×28,5×1,7 cm, technika: haft, barwienie ręczne; tworzywo: płótno lniane, przędza lniana, liście lnu nowozelandzkiego Atropurpurea, drewno (rama konstrukcyjna); 2022
30) ROBERT WIECZOREK, POLSKA
Spiritus autem vivificat
60×60 cm, technika mieszana, tworzywo: nici lniane, drewno, metal; 2020
31) AGATA ZIELIŃSKA-GŁOWACKA, POLSKA
Opadam
55x38x32 cm, technika własna, tworzywo: przędza lniana barwiona, 2022
Spośród 38 prac 31 artystów nominowanych do nagród Jury wyłoniło 15 laureatów 11. Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna” 2022.
Jury przyznało 9 WYRÓŻNIEŃ. Otrzymali je następujący artyści:
(nazwiska w porządku alfabetycznym)
1) TEODOZJA BUJNOWSKA-NIEDZIELSKA, POLSKA
za pracę:
Mysia wieża
28×25 cm, technika: splot kobiercowy, tworzywo: 100% len, 2020
2) MONIQUE CHMIELEWSKA-LEHMAN, POLSKA – USA
za pracę:
Pomarańczowy
40x40x60 cm, technika: haft, rzeźba lniana 3D, tworzywo: len wyszywany jedwabną nicią (90%), naturalny sinamay (10%); 2021
3) EMILIA CECYLIA DOMAŃSKA, POLSKA
za pracę:
Ciała
54x23x9 cm, technika: gobelin, tworzywo: len, 2022
4) MARZENA FISZCZUK, POLSKA
za pracę:
Od nasionka do krosna I – z Cyklu: Kruchość natury
50x57x11 cm, technika własna, sploty rypsowe, kompozycja przestrzenna; tworzywo: len naturalny, rośliny lnu (osnowa – krosno tkackie), nici lniane barwione, płótno lniane, tektura, kordonek bawełniany (zielony); 2022
5) ANNA JESINOWICZ-NGUYEN, POLSKA
za pracę:
PATCHWORK – L
49×43 cm, technika tkacka mieszana, tworzywo: len 100 %, 2020
6) ELŻBIETA KĘDZIA, POLSKA
za zestaw prac:
Hommage pour Władysław Strzemiński I
25,5×25,5 cm, technika tkacka, tworzywo: nić lniana, nić metalizowana bawełniana, 2022
Hommage pour Władysław Strzemiński II
25,5×25,5 cm, technika tkacka, tworzywo: nić lniana, 2022
7) JANUSZ MOTYLSKI, POLSKA
za zestaw prac:
Złoty podział
30×30 cm, technika: oplot, tworzywo: przędza lniana, pleksi; 2022
Smuga X
30×30 cm, technika: oplot, tworzywo: przędza lniana, pleksi; 2022
8) ALEKSANDRA PAROL, POLSKA
za pracę:
GreatEscape
21×25 cm, technika: splot płócienny, gobelin; tworzywo: len, przędza wełniana, przędza jedwabna; 2022
9) MAIJA PURGAILE, ŁOTWA
za pracę:
Mother Night
55x47x7 cm, technika: gobelin, materiał: len (50%), wełna, bawełna, drewno, syntetyki (1%); 2003
Jury przyznało I NAGRODĘ, II NAGRODĘ i III NAGRODĘ. Otrzymali je następujący artyści:
III NAGRODĘ otrzymała artystka:
AGNIESZKA GODSZLING, POLSKA
za pracę:
Rany cięte
30×30 cm, technika: gobelin, tworzywo: len 100%, 2022
II NAGRODĘ otrzymał artysta:
ROBERT WIECZOREK, POLSKA
za pracę:
Spiritus autem vivificat
60×60 cm, technika mieszana, tworzywo: nici lniane, drewno, metal; 2020
I NAGRODĘ otrzymała artystka:
PAULINA BUŹNIAK, POLSKA
za pracę:
Czekając na siebie – dyptyk
2x śr. 27 cm, technika: druk cyfrowy na tkaninie lnianej w oprawie z tamborka; tworzywo: tkanina lniana 100%, bambus; 2022
Jury przyznało GRAND PRIX 11. Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej
„Z krosna do Krosna” 2022. Otrzymała je artystka:
IZABELA WALCZAK, POLSKA
za zestaw prac:
Deszcz – z Cyklu: Krople
28,5×28,5×1,7 cm, technika: haft, barwienie ręczne; tworzywo: płótno lniane, przędza lniana, liście lnu nowozelandzkiego Atropurpurea, drewno (rama konstrukcyjna); 2022
Mgła – z Cyklu: Krople
28,5×28,5×1,7 cm, technika: haft, barwienie ręczne; tworzywo: płótno lniane, przędza lniana, liście lnu nowozelandzkiego Atropurpurea, drewno (rama konstrukcyjna); 2022
Decyzją Jury Nagrodę im. prof. Ireny Huml w 11. edycji Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna” 2022 otrzymał jednogłośnie artysta:
JAKUB ŚWIĘCICKI, POLSKA
za pracę:
Monostriped landscape_sea
38 cm, gł.4 cm, technika: faux chenille quilt, ebru; tworzywo: surówka lniana (75%), tkanina poliamid
(25%); 2022
Decyzją Jury Nagrodę Specjalną za Całokształt Twórczości w 11. Międzynarodowym Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna” 2022 otrzymała jednogłośnie Artystka – Nestorka, Osobowość polskiej tkaniny artystycznej – Pani MARIA TERESA CHOJNACKA, POLSKA.
Konkurs „Z krosna do Krosna” – DEBIUTY 2022
Do Konkursu „Z krosna do Krosna” – DEBIUTY 2022 zgłoszono 8 prac wykonanych przez 8 uczestników, artystów – debiutantów. Do Nagrody DEBIUTY 2022 Jury nominowało wszystkie prace.
Decyzją Jury Nagrodę w Konkursie „Z krosna do Krosna” – DEBIUTY 2022 otrzymała Pani MAGDALENA ŚWIĄDER, POLSKA
za pracę:
Lniana fuzja
13×52,5×39,5 cm, technika mieszana, tworzywo: tkanina lniana, sznurek lniany, nić lniana, papier, tektura; 2022.
Pomysłodawcą i organizatorem wydarzenia jest Muzeum Rzemiosła w Krośnie. Partnerem w realizacji wystawy premierowej jest Biuro Wystaw Artystycznych w Krośnie.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.